Over Bears, Rangers en andere Taylor Swifts

3 april 2023 - Arlington, Verenigde Staten

Dag 2:  2 april: Austin – Arlington

Vandaag de 2e dag in de USA. Zoals we eigenlijk al gedacht hadden zijn we allemaal vroeg wakker. De  jetlag is real… Dus zitten we om 7u al fris gewassen en gestreken aan het ontbijt. Het ontbijt is zoals je het in Amerika verwacht. Wafels, eieren, hamburgers (?!), havermout, bagels, toast en allerlei cereal. Na het  ontbijt checken we uit en gaan we op weg naar het Texas Ranger museum en hall of fame. Dit bevindt zich in stadje Waco , jammer genoeg ook bekend door een shooting enkele jaren geleden… Daar aangekomen blijkt dat First responders korting krijgen. Sven zegt dat hij ‘ a police-officer in Belgium/Europe’ is en met een vlotte ‘I’ll give it to you’ krijgt hij korting.

Eerlijk is eerlijk, het gegeven ‘Ranger’ was wat vaag voor ons. Ik dacht dat het een soort boswachters waren, maar ik verwarde hen blijkbaar met ‘National park rangers’ , een Texas Ranger is een onderdeel van de ‘Law enforcement’ net zoals politie.

Na wat  opzoekwerk voor de geïnteresseerden hier het verschil, voor de niet-geïnteresseerden skip de volgende paragraaf 😊.

Police officers zijn algemene ‘law enforcement’, tewerkgesteld door de stad of gemeente (of in sommige gevallen community zoals een university ofzo) vergelijkbaar met onze lokale politie.  Je hebt ook State troopers, deze worden tewerkgesteld door de Staat. Ze houden zich vooral bezig met highway patrol of nemen de taken van de police officers over op plaatsen waar deze er niet zijn aangesteld door de gemeente (dat gebeurt wel eens in kleine gemeenten). Texas State Rangers, heb je alleen, hoe raad je het in de staat Texas. Zij zijn tewerkgesteld door de staat. Ze zijn hier de top van de law enforcement piramide. Ze zijn hier de oudste vorm van law enforcment, vroeger droegen ze een zilveren of gouden ster (vgl sherrif). Historisch gezien zijn ze ontstaan om de staat Texas en haar bewoners te beschermen. Dat ging dan vooral om gezinnen te verdedigen tegen de Indianen en de grens met Mexico te bewaken. Nu staan ze nog steeds in voor de bewaking van de grens. Verder doen ze veel crime scene investigations en hebben ze vele special ops teams, zoals SWAT, bombsquat, SRT (special response team), CNT (crisis negotian teams). Het wordt hier wel beschouwd als prestige als je erbij zit.

En daar hoort dan een hall of fame bij. Het museum is interessant maar heel groot is het niet dus na ongeveer een uurtje staan we alweer buiten.

Daar zien we het indrukwekkende American Football stadion van Baylor university, Mc Lane Stadium. Er kunnen 45 000 toeschouwers binnen, wat eigenlijk toch ongelooflijk is, Baylor is wel D1 maar toch.

We doen een wandelingetje door de gezellige campus van Baylor en zetten dan koers naar de baseball- en softballstadiums van Baylor (wat had je anders verwacht ). We hebben geluk, de poorten staan open dus we nemen binnen een kijkje. Deze 2 stadiums liggen op een ietwat Belgische manier zij aan zij, maar daar houdt de vergelijking op. Ze zijn indrukwekkend groot en prachtig onderhouden. Wat moet het zalig zijn om hier te mogen spelen als student.

We beslissen voor de lunch een hapje te halen in de walmart, vinden we toch wel een walmart supercenter zekers 😊. Een walmart supercenter is een grote supermarkt te vergelijken met een hypermarkt Carrefour (Schoten en Wommelgem) maar dan x3. Dus hier zitten we wel even binnen.

We beslissen om na de lunch ineens door te rijden naar ons hotel in Arlington (Dallas) om daar te zwemmen. Ons hotel ligt dichtbij de stadiums van Dallas Cowboys (American football) en Texas Rangers (baseball). We zien ze opdoemen zij aan zij rechts van ons. De lokroep van de stadiums is voor ons  als de lokroep van de sirenes in de Griekse mythologie, we moeten er heen. Dus kunnen we niet anders dan een ommetje maken om ze van dichterbij te bekijken. Euh ?? Er wandelt wel meer volk dan verwacht, ah ja het is een concert van Taylor Swift in de AT&T. (het is niet de eerste keer dat die par force in dezelfde stad wil optreden dan wij zijn 😊). Maar wacht eens … er zijn ook verdacht veel mensen met baseballpetjes en Rangers kledij. Ah ja vandaag was het ook een wedstrijd van de Texas Rangers, wij hebben tickets voor overmorgen. Terwijl de chauffeur van dienst lichtjes vloekt, we zitten namelijk onnodig in de file die de stroom van toeschouwers voor beide events met zich meebrengt, wordt er ondertussen op de achterbank naarstig opgezocht (handig toch die wifi-hotspot in de auto)…’Seg de match is pas om 18u00 en tegen de Phillies…’ met deze woorden wordt de doos van Pandora geopend. ‘Het is 16u en als we ons haasten halen we dat nog’. Blijkt dat er ook nog tickets te krijgen zijn (luck is an attitude).  Het vervolg laat zich al raden… de volgende 2u zijn een klein stresske: verder naar het hotel rijden, terwijl er op de achterbank tickets aangeduid, mlb paswoorden opgediept en mastercards overhandigd worden. Dan inchecken, in het hotel is het ook redelijk druk door de Swiftmania, maar het inchecken gaat vrij vlot. Bagage naar de kamer, Sven en Zane kleden zich snel om, om te voet te vertrekken naar de wedstrijd (een wandelingetje van 2,5 km). Ty en ik gaan deze keer niet mee naar de wedstrijd. We zoeken nog snel op wat wel en niet binnen mag in het stadium (rugzakken niet). And off they go.

Oh ja had ik al verteld dat er ondertussen ook een waarschuwing voor ‘severe weather’ uitgeroepen was. Een tornado is mogelijk…..WTF ??? We zullen maar doen als de locals en ons er niet te veel van aantrekken zekers? Ik zet toch wel de tv op, zodat ik de updates hierover om de 5 min te zien krijg. Na een uurtje blijkt het allemaal wel te zullen meevallen en passeert het ‘severe weather’ ten noorden van ons.

Ik haal nog wat spullen uit de auto (waaronder een bal want je kan blijkbaar niet zonder bal in een hotelkamer) en krijg weer een glimp te zien van de Swiftmania. Een resem meisjes/vrouwen helemaal opgemaakt en gekleed in roze of glitterjurkjes met cowboyboots worden met shuttles van het hotel naar het optreden gebracht.

Terug op de kamer maken we ons klaar voor een rustig avondje. Komt daar ineens één of andere zot de kamer ingevlogen, begint zijn buideltasje uit te laten op het bed, en steekt vliegensvlug spullen in zijn broekzakken….. ah het is mijne man, die net de 2,5 km heen maar ook weer heeft gewandeld, een buideltasje mag blijkbaar ook niet binnen…..Hop en terug weg is hij…. Van een wervelwind gesproken.

Ty en ik besluiten Ty zijn droom (nu vraag ik u) in vervulling te laten gaan en eten te bestellen bij Mr Beast Burger ( taking one for the team). Het eten arriveert en er worden dolletjes allerlei ‘unpacking en tasting’ videos gemaakt, het eten is koud vooraleer ik het mag opeten. Lekker hoor zo’n wakke mr beast frietjes. De burger is eigenlijk nog wel lekker. We spelen nog wat gezelschapspelen, kijken Funniest video’s en dat is zowat onze rustige avond.

Genoeg gezeverd, ik geef de laptop door aan Sven voor het relaas van hun avond.

Dus de World Series runner up Philadelphia Phillies spelen vandaag tegen het hometeam Texas Rangers. Zoals reeds aangegeven door Gwendy moesten Zane en ik heel erg haasten om op tijd in het stadium te geraken …. Atleten als we zijn echter geen probleem . We naderen te voet de imposante gebouwen van Choctaw Satium , het vroegere ballpark van de Texas Rangers waar nu vooral voetbal, football en rugby wordt gespeeld , AT&T stadium , home off the NFL Dallas Cowboys en uiteraard het state-of-the-art Globe Life field , home of the Texas Rangers . We banen ons een weg door de menigte gillende tienermeisjes en andere Taylor Swift fans en komen om exact 18:00 aan in het Stadium . First pitch is om 18:08 dus nog 8 minuten om aan onze seats te geraken wat ons net niet lukt want ze heffen het National Anthem aan en uit respect blijft hier dan iedereen even stil staan . We kijken de eerste 3 innings en al snel blijkt dat we met een pitchingduel zitten , voor de leken ….er wordt weinig gescoord . Voor Texas Rangers pitched Martin Perez , een 2022 Allstar en voor Phillies zien we een lefty , Falter . Leuke , snelle wedstrijd , natuurlijk ook door de nieuwe regels van pitchclocks en andere gelimiteerde pick off attempts . Na inning 3 gaan we even een hapje eten en we bestellen een batting helmet met loaded nacho’s , en voor Zane een coke en ja hoor , voor mezelf een eerste pintje …. Lekker lekker . We kijken nog even verder en na een aantal innings besluiten we onze tour van het stadium te doen …. Traditioneel doen we in elke ballpark een wandeling in heel het stadium en helemaal rond om rond . Ondertussen slaat Josh Jung voor Rangers een homerun om 1-0 voor te komen en iets later door oa een balk van pitch Perez scoren de Phillies terug . in de 7de inning slaat Semien voor Rangers het 2de punt binnen . We bekijken de laatste 2 innings terug vanuit onze seats en we zien de Rangers dus winnen met 2-1 . De laatste inning zien we closer Will Smith (niet de acteur 😊) de deur dichtgooien en de luide muziek kan beginnen . Op onze wandeling terug naar het hotel passeren we eerst even langs het standbeeld van Nolan Ryan en laat dit nu net mijn alltime favourite zijn .

Geslaagde dag dus weeral . Rond 21:30 zitten we met heel ons gezin terug samen op de kamer . De jongens tokkelen wat op hun phone en Gwendy en ik plannen onze volgende dagen een beetje verder in . Ik check nog even mijn dagelijkse stappen en blijkt dat ik vandaag een kleine 19 km heb gewandeld , dat een pintje zal er dus al wel af zijn ….

C U all soon .

1. Ingrid:
    3 april 2023
    Geweldig ….ik zou maar al filmrechten aanvragen…dit leest als een triller ….zaaalig .
    En nog een dikke happy birthday voor Zane 🥳
  2. Wauters:
    3 april 2023
    Amaai, Da s Nen hele boek, maar zijn weeral slimmer geworden en weten nu alles van de wrangers en soorten police officers. Goe Da ge al een match gezien hebt. Kijken uit naar volgende dagen
  3. Ray:
    3 april 2023
    Mooi om jullie avonturen te volgen. Dus Sven en Zane zijn gewoon naar Taylor Swift geweest in plaats van naar de Rangers dat is niet erg 😉.