Hurghada 9 april

10 april 2024 - Hurghada, Egypte

Het is zover, vandaag gaan we bootje varen… we ontbijten om 7:45 want om 8:45 zou de chauffeur van het bootbedrijf ons oppikken aan het hotel. Iets later dan gepland vinden we onze chauffeur en in de auto richting haven, staan we onze eerste doodsangsten uit. De auto heeft geen schokdempers meer, heeft geen veiligheidsriemen en valt bijna uit elkaar. Hopelijk is onze boot in betere conditie…

Om 9:10 komen we aan in de haven , we staan dus nu al 10 minuten achter op schema, we zouden immers om 9:00 op het water zijn. We worden door een andere jongen naar een boot geleid, maar we merken direct dat dit niet de boot is die we gehuurd hebben . Deze is groter en lijkt ons sneller. We vragen de prijs en deze boot blijkt 25 euro duurder, maar niet met Gwendy … na wat discussiëren, krijgen we deze boot mee aan de prijs die we normaal betaalden voor de andere boot . Nu mogen we instappen en de kapitein zegt dat we nog even moeten wachten … dat even wachten, duurt hier iets langer en om 9:45 vertrekken we pas uit de haven . Dat was al een heel avontuur op zich en we hebben toch al wel wat bedenkingen …. Uiteindelijk zijn deze bedenkingen voor niets want we beleven een FANTASTISCHE dag.

Onze eerste stop is op ‘Maledives’ Island, en dat heeft zijn naam niet gestolen. Prachtige witte zandstranden op een klein eiland/zandbank. Vervolgens varen we verder richting een snorkelplaats , maar onze ‘kapitein’ merkt dat er allemaal boten bij mekaar liggen. Zoals we weten betekenen veel auto’s bij elkaar in een National Park in de US waarschijnlijk wildlife gespot en veel boten hier, betekent dus juist hetzelfde: dolfijnen gespot. Nu merken we ook al wat een goede ‘chauffeur’ we hebben … hij vaart tussen alle andere boten door en vindt bijna steeds als eerste de dolfijnen 🐬. We maken ontelbare filmpjes van de ‘wilde’ dolfijnen. Wat een mooie dieren. Na een tijdje varen we dan door naar een eerste snorkelplaats. Onze kapitein maakt zich vast aan een grotere boot en hij zegt dat we hier het water in kunnen. Het is mooi ‘onder water’ maar Ty en ik worden wel snel moe van dat snorkelen en de stroming, terwijl Gwendy zich meer als ‘een vis in het water’ voelt. Na een half uurtje vetrekken we naar een andere snorkelplaats.

En hier zien we hem dan, een drieband anemoonvis, ook gekend als clownvis of nog beter bekend als NEMO. Wilde dolfijnen en Nemo zien, zalig. Als laatste stop wil onze kapitein terug naar Maledives Island varen en we vinden het allemaal goed. Hij doet wel teken naar mij dat hij moe is en dat ik maar even het stuur moet overnemen. Ook dit is een geweldige ervaring en ik vind trouwens ook dat we zeer hard gaan. Wanneer we bijna aan de zandbank zijn, vraag ik toch maar aan onze echte kapitein om het roer terug over te nemen. Nu zijn we hier helemaal alleen dus dat gaan prachtige foto’s worden. We krijgen hier nog een half uurtje om foto’s te maken voor we terug moeten. Bij onze terugvaart naar de haven, merken we weer een paar boten bij mekaar en hoewel onze tijd eigenlijk om is, vaart onze kapitein toch nog naar die richting… en ja hoor weer zien we dolfijnen en straffer nog, er is een baby-dolfijn bij. Uiteindelijk komen we om 14:00 terug in de haven aan . Dus ondanks onze valse start hebben we iets meer dan de geplande en geboekte 4 uur op de boot gezeten. Ook de betaling gaat vlot en ze doen niks extra bij de afgesproken prijs. We hadden lang getwijfeld tussen het massatoerisme en meegaan met een grotere boot of zelf een privé organisatie aanspreken voor een eigen, kleinere boot. Wat zijn we blij met onze keuze voor het 2de. We kunnen iedereen Egyptboats Hurghada aanraden. Een perfecte dag bestaat niet, maar wij waren vandaag toch heel dicht bij. Omdat we nu toch in de haven zijn, besluiten we ineens maar om hier een late lunch te houden, seafood it is. We bestellen uiteraard veel te veel octopus en mixed seafood. Dan bestellen we een Uber en ook dat is een avontuur hier. Onze chauffeur is er snel , maar na een minuutje zegt hij ‘pay cash’ … oei met Uber betalen we toch altijd ineens via de app? We proberen hem dat uit te leggen , maar in gebroken Engels zegt hij dat hij de Uber-app niet heeft. Euhm, hoe kan dat dan dat we bij jou in de auto zitten? Zijn we dan zomaar in een wildvreemde auto gestapt? Gwen kan uiteindelijk de rit annuleren, maar de man zet ons toch af aan ons hotel en de rit van 15 minuten kost ons uiteindelijk 2 euro ‘cash’. Ik geef de man 3 ‘dollar’ cash en iedereen content.

Terug in ons hotel , het is nu 16:00, doen we niets meer , het is te zeggen, kunnen we niets meer doen, we zijn te ‘vol’ . Vol van seafood , maar ook vol van de geweldige ervaring vandaag.

‘s Avonds eet Ty enkel wat frietjes, Gwendy ook een kleinigheid en ik enkel een ijsje. Dan naar de kamer en nog een geweldige wedstrijd Champions League kijken.

We gaan goed slapen 💤

1. Wauters:
    10 april 2024
    Prachtig toch, zo n geweldige dag. Hopelijk nog veel zulke dagen!!! En, het blijven mooie herinneringen. 🐬🐬💥💥
  2. Ingrid:
    10 april 2024
    Wat zalig zeg ! Die orkatocht in Boston is meer dsn overtroffen. Zo leuk allemaal en wij kunnen weeral gratis meegenieten ❤️

Jouw reactie